Programmet på Tendensdagen 2017 präglades av samarbeten och tankar i crossover. Det handlade bland annat om hur den egna entreprenörens drivkraft kan spegla marknadens.
Det rapporterar Therese Kreisel, ordförande i Marknadsföreningen i Skellefteå, från årets Tendensdag som arrangerades av kollegorna i Marknadsföreningen i Stockhlolm.
Tydliga trender som lyftes fram av bland annat Ikea är att gränserna mellan olika discipliner suddas ut, marknadens hastighet och format är digitalt och det är medborgarna som har tagit makten över media vilket gör att din marknad kan ändras när som helst och ”beware”: en del av media är desinformation.
Konsumenten har koll och tydliga behov, blickar framåt, vill ha hela paketlösningar som del av en cirkulär ekonomi där den fysiska butiken allt mer förlorar i betydelse.
För att nå din marknad och dina mål krävs:
Lös rätt problem, skaffa dig insikt.
Håll dig till tydliga mål.
Var transparent i hela din affär.
Men framförallt; förbered dig på att gränserna mellan ansvarsområden idag är borta eller ändras ständigt – det gäller att förstå skillnaden mellan det som skall sändas externt och internt.
”Keep calm. Carry on.” Förtröstansfyllt råd på Tendensdagen 2017.